Ieder mens leidt zijn eigen leven en je zorgt voor jezelf en voor elkaar. Soms helpen familie, vrienden of hulpverleners. Het is fijn als mensen helpen, maar dat moet goed georganiseerd zijn.
Soms lukt dat zelf goed en soms raak je het overzicht kwijt. Dan is het niet duidelijk wie, wat, wanneer doet met welk doel. 1Gezin1Plan1Regisseur helpt hierbij en zorg voor overzicht en samenhang.
In de training 1Gezin, 1Plan, 1Regisseur (1G1P1R) krijgt u kennis en vaardigheden aangereikt om in partnerschap met de klant(en) en in samenwerking met het (in)formele netwerk en professionals 1Gezin1Plan1Regisseur op een effectieve wijze in te zetten.
Deze training wordt verzorgd voor alle beroepsgroepen die zorgcoördinatie verzorgen zoals jeugdgezondheidszorg, jeugdzorg, ouderenzorg, gezondheidszorg, zorg voor mensen met een beperking, welzijn & maatschappelijke opvang, centra voor jeugd en gezin, sociale wijkteams en gemeenten.
De methodiek 1Gezin1Plan1Regisseur is doorontwikkeld voor burgers van -9 maanden tot 100 jaar. Afhankelijk van uw doelgroep wordt tijdens deze training ingezoomd op familiesystemen met volwassenen, gezinnen, jongeren en/of ouderen. De training is modulair opgebouwd.
Indien u 1Gezin1Plan in uw werkprocessen heeft beschreven en een vastgesteld format gebruikt, wordt de training hierop afgestemd.
Afhankelijk van uw leerwensen volgt u één of meerdere modules:
Basismodule 1. 1G1P1R voor casusregisseurs
Basismodule 2. 1G1P1R voor procesregisseurs
Verdiepingsmodule 3. Omgaan met dilemma’s, weerstanden en (heftige) emoties
Verdiepingsmodule 4. Motiveren tot gedragsverandering
Basismodule 1. 1G1P1R voor casusregisseurs
Hoe werkt 1Gezin1Plan1Regisseur?
Wie is de proces- en casusregisseur?
Wat is de kwaliteit van de plannen?
Hoe zet je de klant centraal en versterk je eigen kracht en zelfregie?
Deze training is bedoeld voor professionals die casusregie voeren. In deze basismodule ga je op een interactieve manier de werkwijze 1Gezin1Plan1Reggiseur verkennen. Je versterkt je vaardigheden als casusregisseur om met betrokkenen een plan te ontwikkelen waarmee je de ondersteuning en hulpverlening kunt afstemmen, monitoren en tijdig kunt bijstellen om het traject effectief te laten verlopen.
Basismodule 2. 1G1P1R voor procesregisseurs
Hoe werkt 1Gezin1Plan1Regisseur?
Hoe motiveer je de klant voor 1Gezin1Plan1Regisseur?
Wie is de proces- en casusregisseur?
Hoe voer je procesregie?
Wat is de kwaliteit van de plannen?
Hoe zet je de klant centraal en versterk je eigen kracht en zelfregie?
Deze training is bedoeld voor professionals die procesregie voeren of zowel proces- als casusregie voeren. In deze basismodule ga je op een interactieve manier de werkwijze 1Gezin1Plan1Reggiseur verkennen. Je versterkt je vaardigheden om als procesregisseur met betrokkenen een plan te ontwikkelen waarmee je de ondersteuning en hulpverlening kunt afstemmen, monitoren en tijdig kunt bijstellen om het traject effectief te laten verlopen. We oefenen middels een praktijksimulatie het regie voeren tijdens een overleg in de training.
Verdiepingsmodule 3. Omgaan met dilemma’s, weerstanden en (heftige) emoties
Hoe werkt stress?
Hoe kun je zelf omgaan met stress?
Hoe hanteer je emoties met metacommunicatie? Hoe hanteer je dilemma’s en weerstanden?
Hoe hanteer je heftige emoties?
In deze verdiepingsmodule versterk je kennis en vaardigheden om tijdens 1Gezin1Plan1Regisseur een veilige setting te creëren. Hierdoor voelen betrokkenen voldoende ruimte en voelen ze zich veilig genoeg om deel te nemen. Je wordt je bewust wat stress met jou als regisseur doet en hoe jij communicatie kan begeleiden op metaniveau.
Verdiepingsmodule 4. Motiveren tot gedragsverandering
Wat is motivatie?
Hoe leg je een basis voor motivatie?
Welke interactietypen bestaan er?
Hoe vergroot je motivatie met het motivatiemodel?
Hoe vergroot je autonome motivatie met de schaalvraag?
Hoe ontwikkel je het ondersteuningsplan vanuit autonome motivatie?
In deze module versterk je kennis en vaardigheden om de klant te motiveren tot gedragsverandering vanuit intrinsieke of autonome motivatie. Je leert te onderzoeken wat de klant in zijn of haar hart raakt en waar de kiem ligt om te komen tot gedragsverandering. Je oefent om dit samen met de klant en betrokkenen om te zetten in realistische, haalbare doelen, acties en/of veiligheidsafspraken.
Resultaten
Meer informatie vind je op: