In Nederland komen zelden mensen om van de honger. Toch krijgt 1 op de 9 kinderen niet wat het nodig heeft: het groeit op in een gezin dat onder de grens van ‘niet veel, maar toereikend’ leeft, zoals het Sociaal en Cultureel Planbureau het noemt. Opgroeien in armoede heeft een enorm effect op het leven van kinderen. Het vergroot de kans dat kinderen zich minder goed kunnen ontwikkelen en het heeft ook gevolgen op de lange termijn.

Armoede is overal aanwezig en heeft altijd in meer of mindere mate effect op de kinderen, hoe goed ouders hun best ook doen. De thuisomgeving van deze kinderen en jongeren, en ook hun buurt, is vaak minder gunstig en stimulerend. Hierdoor hebben zij te maken met materiële en immateriële achterstanden, die hen op alle levensdomeinen belemmeren in hun ontwikkeling.

 Een kind heeft het recht op een toereikende levensstandaard, ontwikkeling, onderwijs, huisvesting en gezondheid.

 In deze training krijg je kennis en inzicht in het onderwerp armoede. Wat zijn de signalen van kinderen die opgroeien in armoede? Wat is het effect van het leven in armoede voor kinderen en het effect op het brein? Met welke bril kijk jij zelf naar armoede? Wat zijn jouw waarden en normen op dat gebied? En wat ga jij doen om het verschil te maken voor kinderen in armoede?

Daarnaast krijg je handvatten hoe het onderwerp bespreekbaar te maken en hoe je kinderen en ouders kan ondersteunen om impact te creëren op het verbeteren van ontwikkelingskansen van kinderen in armoede.

 De training bestaat uit twee dagdelen, waarbij 1 dagdeel bestaat uit theorie en het tweede dagdeel er gewerkt zal worden met een trainingsacteur.

Doelen van de training

De deelnemer heeft inzicht in:

  • de definitie van armoede
  • hoe signalen van armoede te herkennen en objectief te benoemen
  • de gevolgen van (langdurige) armoede op de ontwikkeling van een kind
  • wat stress met het brein doet
  • eigen waarden en normen bij het signaleren van armoede
  • hoe je gezinnen kan ondersteunen

De deelnemer is zich bewust:

  • dat persoonlijke normen en grenzen meespelen bij het signaleren van armoede
  • van een basishouding die contact bevordert
  • hoe je gezinnen kan ondersteunen
  • dat het bieden van steun voor kinderen en jongeren belangrijk is

De deelnemer kan:

  • signalen van armoede herkennen
  • signalen van armoede objectief benoemen
  • contact leggen en in gesprek gaan met betrokkenen over signalen van armoede
  • steun bieden en in gesprek gaan over armoede
  • betrokkenen toe leiden naar de juiste hulp
  • reflecteren op de eigen rol in de communicatie